Ik werk veel met zakelijke klanten die regelmatig rapporten in Excel van mij krijgen. Ik wil dat alles zo professioneel mogelijk overkomt en wil dus ook dat er geen spelfouten in voorkomen. Heeft Excel een functie waarmee je spellingcontrole kan uitvoeren?
Gesteld door: Joop
Ja, net als in Word – zie ook de vorige vraag – kun je in Excel spellingcontrole aanzetten. Open eerst een Excel-werkblad waarin je de spelling kunt controleren. Open vervolgens boven in het Lint het tabblad Controleren en links zie je de groep Controle staan met drie opties: Spelling, synoniemenlijst en Werkmapstatistieken. Klik op de knop Spelling om de spellingscontrole op je huidige werkblad uit te voeren. Als Excel een woord vindt dat het niet herkent, opent het een dialoogvenster waarin het onbekende woord wordt weergegeven, samen met eventuele suggesties voor correctie. Je kunt dan kiezen om het woord te negeren, het woord te wijzigen op basis van de voorgestelde correcties, of het woord toe te voegen aan het woordenboek als het een specifieke term of naam is die correct is, maar niet wordt herkend door het standaardwoordenboek van Excel. Houd er trouwens wel rekening mee dat Excel alleen spelling controleert en geen grammatica, zoals Word dat wel doet.