Als ik een filmpje van 2 MB – of meer – doorstuur, dan ontvangt de geadresseerde dat soms wel dertig keer. Erg vervelende voor hem of haar… De gewone E-mailberichten gaan wel goed. Ik heb mijn PC laten nakijken, maar de uitkomst is dat het probleem het niet in mijn PC zit. Uit een proef is gebleken dat na uitschakeling van de PC het verzenden van de provider gewoon door gaat. De provider heeft eerst gezegd dat het aan mijn E-mailclient lag. De tweede keer werd gezegd dat het de server is.
Gesteld door: Wim
In jouw geval duurt – bij een grote bijlage – het afhandelen van het E-mailbericht te lang, waardoor jouw E-mailclient het idee krijgt dat de verzending is mislukt. Met als gevolg dat de verzending nogmaals wordt aangeboden bij de uitgaande mailserver. Logisch… En als het aan die jeitgaande mailserver ligt, dan kun je er helaas niets aan doen. Wél kun je jouw E-mailclient zodanig instellen dat deze rekening houdt met de manco’s van die jeitgaande mailserver. Daarvoor ga je naar de geavanceerde account-eigenschappen van het E-mailaccount toe dat de problemen veroorzaakt. Je hebt vervolgens twee opties waarmee je kunt spelen: (1) de time-out waarde van de server en (2) het al dan niet opsplitsen van te grote berichten . De tweede optie werkt altijd, want daarmee zorgt u ervoor dat een E-mailbericht (lees: de losse fragmenten van een E-mailbericht) zijn doorgestuurd vóórdat de time-out kan optreden. Verder de opmerking dat je ingeval van grote bijlagen ook gebruik kunt maken van de webmail-client van jouw provider.