ADSL perikelen

Eind november 2002 heb ik een Tiscali ADSL Light-abonnement genomen. Ik werk met Windows ME. Medio december 2002 sloot KPN het MX Stream SpeedTouch 330 ADSL-USB modem aan. Toegezegd werden een maximale downstream-snelheid van 256 KB⁄s en een maximale upstream-snelheid van 64 KB⁄s. Aanvankelijk liep alles naar behoren en was ik tevreden met mijn keuze. Het E-mailgebeuren loopt via Outlook Express zonder problemen. De verbinding met zowel Outlook Express als Internet Explorer loopt via de Alcatel Speedtouch. Deze verbinding wordt binnen enige seconden tot stand gebracht; geen problemen. Eind december 2002 zegt Tiscali verhoogde downloadsnelheden toe, na aanpassing van de KPN-centrales. Eind april 2003 begin ik moeilijkheden te krijgen met het opstarten van de Tiscali-startpagina. Dit duurt veel langer dan normaal, eerst meer dan twee minuten, later meer dan vier minuten. Aanvankelijk dacht ik dat het aan de weekenddrukte lag of aan een tijdelijke storing bij Tiscali. Toen dit echter niet beter werd, heb ik per E-mail hulp ingeroepen bij Tiscali’s helpdesk. Van deze instantie komt dan een computer gegenereerd antwoord. Eerste suggestie: controleer de verbindingsnelheid via www.speedtest.nl. Opgemerkt werd, dat indien de downloadsnelheid tussen 45 en 60 Kb⁄s zou liggen, de internetverbinding wel goed zou zijn. Toch gecheckt, met als resultaat 28,5 Kb⁄s downloaden en 6,2 Kb⁄s uploaden. Communicatie met de helpdesk loopt daarna niet denderend. Het commentaar…Gezien het resultaat welke u via speedtest haalde, zie ik geen reden teleurgesteld te zijn. Een verklaring van uw snelheden: download 28,5 Kb⁄s * 8 = 228 Kb⁄s, upload 6,2 Kb⁄s * 8 = 49,6 Kb⁄s. Dit komt goed in de buurt van uw verbindingsnelheid van 256 Kb⁄s en 64 Kb⁄s en is zoals hier beschreven geen lagere waarde. Abracadabra voor mij. Waar komt ineens die vermenigvuldigingsfactor van 8 vandaan? Tweede suggestie: de firewall is niet juist geconfigureerd. Een andere installeren of deze uitschakelen. Volgende zaken werden aangepakt: (1) ZoneAlarm is vervangen door Kerio Personal Firewall, (2) RegClean is geïnstalleerd, (3) de defragmentatie-policy op C: en D: aangepast, (4) voor internetten worden alle tijdelijke internetbestanden verwijderd, (5) overtollige E-mailberichten worden direct verwijderd, (6) internetgeschiedenis teruggebracht tot 14 dagen. Soms loopt internetten probleemloos, zeker wanneer de Tiscali-pagina niet kan worden weergegeven. Meestal echter moet ik nog steeds meer dan vijf minuten wachten voor de startpagina ‘gereed’. Je ziet, dat pagina’s vaak blijven ‘hangen’ wanneer er nog enkele items over zijn. Heel vaak blijft een opgevraagde pagina op het laatste item hangen. Meestal krijg ik daarna een error-melding met ‘the required URL could not be retrieved’. De enige oplossing dan is alles afsluiten, opnieuw starten en proberen wel verbinding te krijgen. Al met al zeer frustrerend. Waar zit nu de worm? Bij Tiscali? Bij KPN? In mijn eigen computer? Als dat dan bekend is, wat is er aan te doen? FAQman, is dit een uniek geval of komt dit meer voor?

Gesteld door: Jan