Taakbalk wordt zwart

Af en toe wordt de Taakbalk zwart. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Meteen daarna kan er niet goed gesynchroniseerd worden. De melding die ik krijg is: "…Toegang tot DEFAULT.RDP is geweigerd…"

Gesteld door:

Nog zonder dieper in te gaan op de oorzaak meent uw FAQman dat de Windows Verkenner (= het proces 'EXPLORER.EXE') dan – tijdelijk – is vastgelopen. Dat kan gebeuren op het moment dat u bijvoorbeeld uw mobiele telefoon koppelt aan de PC. Een tussentijdse oplossing is het oproepen van het 'Windows Taakbeheer', alwaar u het genoemde proces kunt 'killen' en weer opnieuw starten. Voor dat laatste gaat u dan naar het tabblad 'Toepassingen' van het 'Windows Taakbeheer' toe, alwaar u op de knop 'Nieuwe taak' klikt, waarna u de naam van hierboven genoemde executable doorgeeft. Het bestand 'DEFAULT.RDP' bevat de instellingen voor de 'Remote Desktop' oftewel het 'Extern Bureaublad'. Wellicht gaat er bij u nú een lichtje branden… Om u even op weg te helpen, gaat u naar 'Start' en 'Uitvoeren', alwaar u het commando 'MSTSC.EXE <ENTER>' geeft. Vervolgens drukt u op de knop 'Opties'. Op het tabblad 'Algemeen' klikt u dan op de knop 'Opslaan als'. Iets anders… U heeft toch wel de meest recente versie van de driver van uw videokaart geïnstalleerd. De door u genoemde fout wil ook wel eens optreden als er iets mis gaat met de hardwareversnellers en dat kan gebeuren op het moment dat er een multimedia-applicatie draait en u overschakelt naar een niet-multimedia-applicatie.