KPN-mailproblemen

Ik heb al ongeveer 20 jaar een abonnement op Computer Idee en heb nu een probleem waar ik niet uitkom. Ik heb ooit onder mijn hoofd e-mailadres van @kpnplanet.nl twee e-mail adressen aangemaakt die wij doorgaans dagelijks gebruiken, één voor mijzelf en één voor mijn vrouw. Vanaf 1 maart 2022 kan ik op een van de nieuw-aangemaakte e-mailadressen plotseling geen mail meer ontvangen en ook niet verzenden. Terwijl op de andere twee adressen gewoon wel mail binnenkomt en ook kan worden verzonden. Het gekke is dat het bewuste e-mailadres wel op mijn telefoon werkt, maar dus niet in Outlook op mijn computer. Als ik op Verzenden/Ontvangen klik, krijg ik een foutmelding dat er geen mappen gesynchroniseerd kunnen worden met het account, met daarbij foutcode 0x800CCC0E. Ik heb de instellingen van alle drie de mailadressen bekeken en de instellingen bij alle drie zijn hetzelfde. Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunt helpen.

Gesteld door: J. Douma

Dit kan te maken hebben met de IMAP-server van KPN, via deze methode worden alle gegevens op de mailserver zelf gesynchroniseerd in plaats van lokaal, maar dit maakt het systeem kwetsbaar en werkt wellicht niet meer met @kpnplanet.nl-e-mailadressen. Daarom kun je voor KPN beter kiezen voor het instellen van een POP3-account als je Outlook gebruikt. Dat zijn deze:

 

Inkomende server: pop.kpnmail.nl (en SSL aanvinken en poort 995 invullen)

Gebruikersnaam inkomende server: Hier vul je je e-mailadres in

Wachtwoord inkomende server: Hier vul je het wachtwoord van je account in

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS aanvinken en poort 587 invullen

Gebruikersnaam uitgaande server: Hier vul je je e-mailadres in

Wachtwoord uitgaande server: Hier vul je het wachtwoord van je account in

 

Open Outlook, ga naar het menu Bestand en kies voor Account toevoegen. Kies bij Geavanceerde opties voor Ik wil mijn account handmatig instellen. Geef je e-mailadres en wachtwoord op, en daarna krijg je de mogelijkheid om de servers handmatig in te stellen.