ADSL perikelen

Eind november 2002 heb ik een Tiscali ADSL Light-abonnement genomen. Ik werk met Windows ME. Medio december 2002 sloot KPN het MX Stream SpeedTouch 330 ADSL-USB modem aan. Toegezegd werden een maximale downstream-snelheid van 256 KB⁄s en een maximale upstream-snelheid van 64 KB⁄s. Aanvankelijk liep alles naar behoren en was ik tevreden met mijn keuze. Het E-mailgebeuren loopt via Outlook Express zonder problemen. De verbinding met zowel Outlook Express als Internet Explorer loopt via de Alcatel Speedtouch. Deze verbinding wordt binnen enige seconden tot stand gebracht; geen problemen. Eind december 2002 zegt Tiscali verhoogde downloadsnelheden toe, na aanpassing van de KPN-centrales. Eind april 2003 begin ik moeilijkheden te krijgen met het opstarten van de Tiscali-startpagina. Dit duurt veel langer dan normaal, eerst meer dan twee minuten, later meer dan vier minuten. Aanvankelijk dacht ik dat het aan de weekenddrukte lag of aan een tijdelijke storing bij Tiscali. Toen dit echter niet beter werd, heb ik per E-mail hulp ingeroepen bij Tiscali's helpdesk. Van deze instantie komt dan een computer gegenereerd antwoord. Eerste suggestie: controleer de verbindingsnelheid via www.speedtest.nl. Opgemerkt werd, dat indien de downloadsnelheid tussen 45 en 60 Kb⁄s zou liggen, de internetverbinding wel goed zou zijn. Toch gecheckt, met als resultaat 28,5 Kb⁄s downloaden en 6,2 Kb⁄s uploaden. Communicatie met de helpdesk loopt daarna niet denderend. Het commentaar…Gezien het resultaat welke u via speedtest haalde, zie ik geen reden teleurgesteld te zijn. Een verklaring van uw snelheden: download 28,5 Kb⁄s * 8 = 228 Kb⁄s, upload 6,2 Kb⁄s * 8 = 49,6 Kb⁄s. Dit komt goed in de buurt van uw verbindingsnelheid van 256 Kb⁄s en 64 Kb⁄s en is zoals hier beschreven geen lagere waarde. Abracadabra voor mij. Waar komt ineens die vermenigvuldigingsfactor van 8 vandaan? Tweede suggestie: de firewall is niet juist geconfigureerd. Een andere installeren of deze uitschakelen. Volgende zaken werden aangepakt: (1) ZoneAlarm is vervangen door Kerio Personal Firewall, (2) RegClean is geïnstalleerd, (3) de defragmentatie-policy op C: en D: aangepast, (4) voor internetten worden alle tijdelijke internetbestanden verwijderd, (5) overtollige E-mailberichten worden direct verwijderd, (6) internetgeschiedenis teruggebracht tot 14 dagen. Soms loopt internetten probleemloos, zeker wanneer de Tiscali-pagina niet kan worden weergegeven. Meestal echter moet ik nog steeds meer dan vijf minuten wachten voor de startpagina 'gereed'. Je ziet, dat pagina's vaak blijven 'hangen' wanneer er nog enkele items over zijn. Heel vaak blijft een opgevraagde pagina op het laatste item hangen. Meestal krijg ik daarna een error-melding met 'the required URL could not be retrieved'. De enige oplossing dan is alles afsluiten, opnieuw starten en proberen wel verbinding te krijgen. Al met al zeer frustrerend. Waar zit nu de worm? Bij Tiscali? Bij KPN? In mijn eigen computer? Als dat dan bekend is, wat is er aan te doen? FAQman, is dit een uniek geval of komt dit meer voor?

Gesteld door:

Laten we het éérst eens over de internetsnelheid hebben. Uw Internet Service Provider 'garandeerdt' u 256 Kb⁄s download en 64 Kb⁄s upload. Dit staat voor 256 kilobit per seconde ophalen en 64 kilobit per seconde sturen. Let wel, er staat dus 'kilobit' en geen 'kilobyte'! In 1 byte gaan 8 bits, dus 256 Kb⁄s is in de praktijk 32 KB⁄s oftewel kilobyte per seconde downloaden. En 64 Kb⁄s is 8 KB⁄sec uploaden. Afhankelijk van de plek ten opzichte van de ADSL-centrale kunnen de te behalen snelheden iets afwijken; altijd naar beneden. Dit heeft te maken met de afstand tot de centrale en met de hoeveelheid internetverkeer die op dat moment plaatsvindt. Goed, in uw geval is 32 kilobyte per seconde ophalen en 8 kilobyte per seconde sturen het maximale wat u eruit kunt persen. Dat Tiscali de snelheid iets heeft verhoogd, is een procentenkwestie die u te danken heeft aan KPN Telecom, maar dat terzijde… In uw geval is er verwarring ontstaan bij de begrippen kilobit en kilobyte, waarbij het soms onduidelijk is welke van de twee men heeft bedoeld: aan de notatie is het niet altijd te zien! Met 28,5 kilobyte per seconde downloaden en 6,2 kilobyte per seconde uploaden is helemaal niets mis. In geval van de downloadsnelheid zit u op bijna 90 procent van het maximum en in geval van de uploadsnelheid haalt u nog altijd bijna 80 procent! Kortom, de Internet Servide Provider komt de afspraken gewoon na! Voordat u verdergaat met trouble-shooten, moet u een snelheidsmeter op de internetverbinding zetten, zodat u precies kunt zien hoeveel kilobytes er daadwerkelijk op de klokken worden gezet. Ook nu zullen de getallen onder de – eigenlijk – gewenste waarden blijven, maar dat heeft te maken met het feit dat u de internetverbinding nooit continu volledig belast. Surft u eens naar de URL 'www.speed4web.com' om een kopie op te halen van het hulpprogramma 'Speed4Web'. De tool is voorzien van een snelheidsmeter die u precies laat zien welke hoeveelheden gegevens u van internet afhaalt (zie afbeelding). En met de gegevens die u nu te zien krijgt, gaat u verder werken. Eerste vraag: is er ook internetverkeer als u niet surft? Zo ja, dan draait er een proces (KaZaA?) in de achtergrond dat de nodige bandbreedte weghaalt. Tweede vraag: (1) als er internetpagina's worden opgehaald, zit de snelheidsmeter dan tegen het maximum aan? Zo ja, dan zijn de internetpagina's gewoon zo groot en heeft het downloaden z'n tijd nodig. Worden de bovenstaande vragen negatief beantwoord? Dan wordt uw internetverbinding op de een of andere manier geblokkeerd. Kan zijn door een firewall, kan zijn door een viruskiller, kan zijn door een niet optimaal geïnstalleerde Internet Explorer. Zowel de firewall als ook de viruskiller kunnen tijdelijk even worden uitgeschakeld, zodat u meer te weten kunt komen. Het beter instellen van Internet Explorer regelt u bij 'Extra' en 'Internet-opties'. Kijkt u vooral naar de manier waarmee wordt gekeken of een op te halen webpagina al bestaat in het cache van uw systeem. Laat u dit 'automatisch' in plaats van 'altijd' controleren. Verder raadt uw FAQman u aan om de DNS-instellingen van uw internetverbinding eens goed te controleren. U kunt bij de TCP⁄IP-instellingen opgeven dat u twee DNS-servers wilt raadplegen om te weten te komen welk IP-adres er achter een bepaalde URL schuilgaat. Op de FAQ-pagina's van Tiscali komt u te weten welke de IP-adressen van de dichtstbijzijnde DNS-servers zijn. Welnu, deze twee IP-adressen voegt u toe aan de netwerkeigenschappen van het TCP⁄IP-protocol.198977_AFBEELDING_1