Dingen weg na 22H2-update

Ik heb de onderdelenupdate 22H2 via Windows update gedownload en geïnstalleerd onder Windows 10. Maar na die update werken ineens heleboel programma’s niet meer, zoals de rekenmachine, Microsoft Store en de Film en TV-app. Ik gebruik daarnaast Microsoft Outlook 365 voor mijn mail, maar na de update was ik al mijn e-mails kwijt, mijn contacten (e-mailadressen) waren weg en de agenda was leeg. Ik heb weer contactpersonen ingevoerd en ook weer de agenda ingevuld. Maar elke keer als de computer opnieuw moet worden opgestart, zijn de contacten weer weg en is de agenda leeg. Weet de FAQman waarom zoiets gebeuren kan?

Gesteld door: MintjePosthuma

Dat is een lastige, maar het lijkt te maken te hebben met het profiel van je Windows-account. Het beste kun je een nieuw profiel aanmaken onder Windows 10 en die helemaal configureren zoals je huidige account is. Daarmee begin je namelijk met een schone omgeving en zijn er geen verkeerde instellingen meer. Voordat je een nieuw Windows-profiel aanmaakt, zorg je eerst voor een back-up van de gegevens in je huidige profiel, zoals belangrijke documenten, je internetfavorieten en eventueel de contactpersonen die je opnieuw hebt ingevoerd. Een nieuw profiel aanmaken vanuit je huidige account doe je als volgt. Ga naar Instellingen, Accounts en kies aan de linkerzijde voor Andere gebruikers. Nu klik je op Iemand anders aan deze pc toevoegen en voer je een Microsoft-account in als je een online Windows 10-account wil maken, of juist voor Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon als je een ‘gewoon’ offline account wil aanmaken. Dat laatste raad ik je sowieso aan. In het daarop volgende venster klik je weer op de link Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen en nu kun je eindelijk een gewoon Windows-account maken. Geef een gebruikersnaam en eventueel een wachtwoord op en druk op Volgende. Nadat je het venster hebt afgesloten moet je het nieuwe account nog even omzetten naar een administrator-account, als je oorspronkelijke account er ook zo eentje was. Daarvoor klik je in het venster met de gebruikers op de naam van het account, en druk je op de knop Accounttype wijzigen. Kies dan voor Administrator. Meld je nu aan met je nieuwe account en start vervolgens Outlook op. Vul de gegevens omtrent je e-mailaccount in en wacht totdat de configuratie klaar is. Als Outlook alle gegevens heeft binnengehaald en je ziet bijvoorbeeld ook je agenda en contactpersonen weer, start je de computer opnieuw op en log je weer in met je zojuist aangemaakte Windows-account. Als alles goed is gegaan, zouden alle gegevens van het adresboek (contactpersonen) en de agenda weer intact moeten zijn. Vanuit je nieuwe account kun je ook meteen testen of de rekenmachine, Microsoft Store en de Film en TV-app weer goed functioneren. Ben je tevreden? Dan verwijder je je oude account weer; dat doe je ook via Instellingen, Accounts, maar nu klik je op de naam van je oude account en kies je voor Verwijderen.